Verkeer
De dorpsraad maakt zich ernstig zorgen over de veiligheid op de dijk in Schardam. Deze doorgaande dijkweg was vroeger een oud karrenpad waar paard en wagen over reden. Inmiddels is het met name in de weekenden een drukke weg geworden. De dorpsraad spreekt met betrokken partijen om dit te verbeteren.
Heb je ideeën? Laat het ons weten!
Klik hier voor de meest recente ontwikkelingen.
Achtergrond en lopende projecten
Wandelaars, fietsers, motoren, tracktoren, auto’s en vrachtverkeer maken in beide richtintgen gebruik van de doorgaande dijkweg in Schardam. Vooral in de weekenden is het extra druk, met onder meer veel toeristen, groepen wielrenners en auto rally’s. Met meer dan 800 verkeersbewegingen is dat een behoorlijke extra belasting op de toch al drukke weg.
De dorpsraad maakt zich ernstig zorgen over de verkeersveiligheid op de dijk. En niet ten onrechte, want er hebben zich in het verleden vervelende ongelukken voorgedaan. Bij binnenkomst in Schardam geven borden met 30 km/uur aan wat de maximum snelheid is. Helaas houdt men zich daar doorgaans niet aan en ontbreekt het aan handhaving. De weg is op de meeste plaatsen niet breder dan 4 meter, wat plaats moet bieden aan al het verkeer in twee richtingen.
Bijna alle omliggende dorpen ervaren vergelijkbare problemen, en ook landelijk is het een issue. Wat het voor Schardam extra complex maakt, is het feit dat niet de gemeente maar het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) eigenaar is van de weg. Dat maakt de communicatie niet altijd eenvoudig. Er zijn plannen om de weg over te dragen aan de gemeente, maar het is nog onzeker wanneer dat gaat gebeuren.
De dorpsraad wil daar niet op wachten. We zijn dan ook in gesprek met de verkeersdeskundige en netwerkbeheerder van het HHNK. We hebben een aantal zaken besproken die we graag opgelost zien voordat de weg in beheer van de gemeente komt. Een aantal daarvan is inmiddels gerealiseerd, zie updates. Een aantal loopt nog:
Groot onderhoud aan de weg
Dit is het laatst gedaan in 1977. Het HHNK heeft de verplichting de weg in een goede staat over te dragen aan de gemeente. Wanneer dit gaat plaatsvinden is nog onduidelijk.
Auto’s te gast
We hebben gevraagd of er een mogelijkheid bestaat om binnen de bebouwde kom auto’s ’te gast’ te laten rijden: met 15 km/uur. We hebben een overleg voorgesteld om met de gemeente, de politie, het HHNK en de dorpsraad te kijken wat de mogelijkheden zijn.
Laag Schardarmmer weg 30 km/u
HHNK gaat uitzoeken hoe ze kunnen realiseren dat de Laag Schardammerweg als bebouwde kom wordt ingericht, zodat ook daar 30 km/uur geldt.
Versmallingen
We willen met bovenstaande partijen versmallingen in de weg bespreken, en de goede plaats en uitvoering ervan. In zo’n versmalling bij binnenkomst van ons dorp, bijvoorbeeld, kun je elkaar niet passeren en word je er extra op geattendeerd dat je een 30-km-zone binnenkomt.
Verzakking Westerkoogdijk
In de Westerkoogdijk is de kuil tussen het gemaal en het spoor verzakt. Enkele lange vrachtauto’s zijn al vast komen te zitten en de weg is beschadigd. De werkzaamheden om de weg op te hogen staat gepland voor eind 2023.
Ophogen Burgerwoudweg
De laatste jaren is de Oosterkoog in de winter vol gelopen met water uit het Markermeer. Door een kuil in het wegdek van de Burgerwoudweg, ter hoogte van de ingang van camping de Eenhoorn, stroomt het water naar de lager gelegen camping. De camping-eigenaar heeft de doorgang nu voorzien van een tijdelijke damwand om overstroming tegen te houden. De dorpsraad heeft het HHNK verzocht de weg op te hogen.
Updates
- Zomer ’22: een tijdelijke toegang tot de camping die nodig zou zijn i.v.m. de dijkversterking is niet doorgegaan, omdat daardoor een te onoverzichtelijke en dus gevaarlijke verkeerssituatie zou ontstaan.
- Zomer ‘22: de bloembakken langs de weg zijn meer de weg op verplaatst om doorgaand verkeer zoveel mogelijk af te remmen.
- Juni ’22: Noord-Hollands Dagblad publiceert Pittoreske Schardam is recreanten met kortje lontjes zat (zie afbeelding)