Glasvezel voor heel schardam

Glasvezel in Schardam

Sinds enkele jaren hebben de meeste Schardammers internet via glasvezel. Door de dijkversterkingen is het netwerk echter nog niet compleet: op de Laag Schardammerweg en de IJsselmeerdijk richting Scharwoude ontbreekt de glasvezel nog steeds. De Dorpsraad Schardam en de mensen van de Stichting Zeevangnet maken zich er hard voor dat ook onze laatste inwoners glasvezel krijgen.

Klik hier voor de meest recente ontwikkelingen.

Achtergrond

Sinds de oprichting van Stichting Zeevangnet in 2015 is gewerkt aan een glasvezelnetwerk met gratis aansluiting voor alle woningen in de Zeevang. In 2017 is een grootse campagne gevoerd om genoeg inschrijvingen te krijgen om dit bewonersinitiatief te doen slagen. Lente 2017 was het zover. Sindsdien heeft het bedrijf E-Fiber het netwerk stap voor stap aangelegd. Er waren onderweg veel obstakels, zoals het verkrijgen van alle vergunningen, het doorkruisen van het vele water in onze streek, en het vinden van een plek voor de glasvezelkabel in de soms beperkte ruimte in lintdorpen. Inmiddels is er alleen op de Laag Schardammerweg en op de IJsselmeerdijk richting Scharwoude nog geen glasvezel. Dit komt door het bezwaar van de Alliantie Markermeerdijken tegen het toestaan van graafwerk zolang de dijkversterking niet is afgerond.

Updates

Lente 2024

maar dat er met ODF nog een aantal problemen bestaat in de Zeevang. In Kwadijk was dat
herbestrating en de diepte van de kabel. Dat zou uitgevoerd moeten zijn. Hij schrijft ons
“In Schardam hebben we nog de “missing link’ van de laatste 10 aansluitingen. Dit is een
eigen traject dat wij (elke keer als we aan tafel zitten) aankaarten bij ODF. Het gaat er in de
kern om, dat er een afspraak is gemaakt (door de glasvezel stichting Zeevang) tot realiseren
van glasvezel in het volledige gebied Zeevang. Daar is ODF tot op heden nog niet in
geslaagd. Het feit dat er een nieuwe aannemer is voor ODF zien wij als een mogelijkheid om
dit aan te kaarten”.
Wij hebben nog eens benadrukt dat de gemeente de opdrachtgever is, niet de stichting. Ook
hebben we alle handtekeningen van de bewoners nog eens naar de wethouder gestuurd.

28 augustus 2023

Gesproken met SPIE en rondgelopen vandaag. Er zijn kleine hobbels maar die zijn te overzien.

De tekeningen worden ingediend bij HHNK voor goedkeuring bij de afdeling vergunningen.

Laag-Schardammerweg nr 1 – 6

Afhankelijk van de snelheid en de beschikbaarheid van een graafploeg kunnen ze misschien nog dit jaar beginnen. Doorlooptijd is ongeveer zes weken voordat iedereen is aangesloten.

De kabel moet zo mogelijk vanaf nr 32 komen langs het gemaal.

Laag-Schardammerweg 8 ev tot aan Dorpsstraat

De kabel gaat niet onder het spoor door maar komt via Oudendijk. Omdat hier al voor delen een vergunning is afgegeven, durft hij wel de stelling aan dat zomer 2024 deze huisaansluitingen er moeten liggen.

Voor nr 35 en 34 moeten we de aansluiting met Scharwoude zoeken. Dit heb ik met nr 35 kortgesloten zodat zij dat eerst kunnen oppakken met ODF.

In november tot/met april mag er niet in de dijk gegraven worden.

21 Augustus 2023

Brief aan de wethouder openbare werken

9 Juli 2022

Schardammers die meer dan een jaar zijn aangesloten kunnen desgewenst een andere provider kiezen.Opnieuw is met de wethouder gesproken en deze vertelt ons dat de gemeente er boven op zit,