Het Koggenhuis

Het Koggenhuis - voorkant

Het Koggenhuis

Het Koggenhuis op Schardam 19, midden in ons dorp, is waarschijnlijk rond 1860 gebouwd en is altijd een bedrijfspand met woning geweest. Het was vroeger een graan- overslag plek met herberg, een kruidenierswinkel, brandstoffen- en foerage handel en café, totdat Marlies en Kees er in 1994 gingen wonen.
Voor die tijd is er altijd een café aan de dijk geweest, met uitzicht over het Markermeer (vroegere Zuiderzee: toen café Zeezicht), met een podium voor de toneelvereniging, voor feesten en bruiloften, met daar achter weer een groot balkon met uitzicht over de weilanden.
Al die tijd is er flink aan verbouwd. Op een aantal foto’s is nog de oude stenen gevel te zien die rond 1950 is gesneuveld.
Er zijn diverse uitbaters geweest, waaronder de legendarische Jan Bakker,
-gepensioneerd oud Parool journalist- die in de jaren 1975-1985 het café runde met behulp van dorpsbewoners; er was in die tijd nog sprake van een prachtige Jugendstil bar. In die periode vonden er ook Jazz concerten plaats, georganiseerd door ‘Stichting Jazz Schardam’.

Bij Marlies en Kees is altijd de gedachte blijven bestaan om ooit de geschiedenis van het pand weer ‘op te pakken’ en met enige regelmaat iets met horeca en muziek te organiseren.
Zij zijn ondertussen ‘gepensioneerd’, hebben de ruimte aangepast en een horecavergunning aangevraagd, zodat deze weer gebruikt kan worden als dorpscafé en voor kleine optredens met publiek. Zo is het een plek geworden waar dorpsbewoners elkaar weer regelmatig kunnen ontmoeten.

Af en toe zijn er optredens op het kleine podium. Denk aan voordrachten door dichters en schrijvers, muzikale optredens van kleine ensembles of solisten en lezingen over en met muziek. Dat gebeurt vooral op de zondagmiddagen.
Ook is het mogelijk in Het Koggenhuis een feestje te vieren, te vergaderen, een receptie te houden of bijvoorbeeld met een clubje te komen lunchen.
Bel, mail of kom gewoon even langs om te overleggen wat de mogelijkheden zijn.

Zo nu en dan, overdag bij mooi weer, staat er een terrasje buiten, staat de deur open voor passanten en dorpsbewoners: gewoon omdat ze thuis zijn en er zin in hebben: als de voordeur open staat zijn ze open, zo simpel is het!

Kijk voor meer info: www.koggenhuis.nl