Nieuwsbrief 12 April 2023

Beste Schardammers

Het is alweer vijf maanden geleden dat wij de vorige Nieuwsbrief stuurden en jullie informeerden over wat er in ons dorp is gebeurd en wat wij gedaan hebben. Een update.

Verkeersmaatregelen

De toegezegde maatregelen zijn wederom vertraagd, zoals het afvlakken van de  kuil in de Westerkoogsdijk en het (als proef) plaatsen van voorrangsborden bij de sluisjes. Dit experiment zou op 1 april van start gaan, maar begint nu volgens de ambtenaren volgende week … Met het HHNK en de politie is afgesproken maandelijks het effect te monitoren en na drie maanden het resultaat te bekijken. Een raadpleging van de bewoners hoort daar natuurlijk bij.

Dijkovergang Burgerwoudweg

Alliantie Markermeerdijken meldde ons het volgende: Bij de dijkovergang naar de Burgerwoudweg is begonnen met de aanleg van de zuidelijke inrit. Een deel van de asfaltverharding is verwijderd om deze nieuwe aansluiting te maken. Om het autoverkeer veilig over de dijk te laten rijden, wordt een om- en om-regeling ingesteld. Hiervoor zijn op 5 april aan weerszijden van de dijk verkeerslichten geplaatst. Op dinsdag 2 mei en woensdag 3 mei is de dijkovergang Burgerwoudweg tussen 07.00 – 17.00 uur afgesloten voor alle verkeer. Dan brengt de Alliantie Markermeerdijken de wegfundering en de asfaltverharding aan ter hoogte van de dijkovergang. Op die dagen is de camping met de auto alleen te bereiken via de ingang naar de camping in het dorp. Na 3 mei rijdt het verkeer alleen nog via de zuidelijke oprit.  De huidige, noordelijke oprit, komt dan te vervallen. In het najaar 2023, na het recreatieseizoen, wordt gestart met de aanleg van de noordelijke oprit. De afsluiting van de IJselmeerdijk is nog steeds van kracht. De opening is nu eind november 2023 gepland. Voor meer informatie: www.markermeerdijken.nl

Natuurontwikkeling Kogen

Zoals we al eerder meldden, wordt er onder verantwoordelijkheid van de Provincie gewerkt aan natuurontwikkelingsplannen in de Kogen, die na voltooiing van de dijkversterking zullen worden uitgevoerd. Meer natuur en nieuwe overgangen tussen land en water worden onderzocht om betere habitats voor weidevogels en waterdieren te realiseren. Al geruime tijd worden daarvoor kleine pilots voorbereid. De (te duur bevonden) voorstellen van het externe bureau en gebrek aan personeel hebben tot vertraging geleid. De klankbordgroep van betrokkenen staat al geruime tijd on hold. De nadruk ligt nu meer op het beheer en monitoring van de situatie zoals die nu is. Daarvoor zijn wederom twee onderzoeksbureaus ingehuurd. We houden zo goed mogelijk de vinger aan de pols, maar de ambtelijke molens draaien langzaam.

Website

Het heeft een tijd geduurd maar we kunnen nu toch de start van de nieuwe website bekend maken. De laatste aanpassingen worden op dit moment doorgevoerd. We verwachten half mei live te kunnen.  Kijk dan op www.dorpsraadSchardam.nl voor informatie over het reilen en zeilen van het dorp. Laat vooral weten wat je ervan vindt en of je zaken mist. Op termijn willen we de nieuwsbrief laten vervallen en de website als communicatiemiddel gebruiken. Ons email adres verandert ook: info@dorpsraadschardam.nl. Hij werkt nu al, dus pas hem vast aan in je adresboek!

Gemeente Edam-Volendam

De discussie met de gemeente E-V over het afvalstoffenbeleid (lees: ondergrondse containers) is nog in volle gang. De kernen verenigd in het Gemeenschappelijk Dorpsraden Overleg (GDO) blijven fel tegen de containers, maar het college wil eerst de gemeenteraad raadplegen voordat de inwoners hun mening wordt gevraagd.

Hulp bij Verduurzaming

De Participatiecoalitie[1] biedt gratis begeleiding bij verduurzaming, bijvoorbeeld met het gezamenlijk inkopen van isolatiemaatregelen, zonnepanelen, (hybride) warmtepompen etc. Voorwaarde is dat je dat samen doet met minimaal 2 mensen die in de buurt wonen. De Participatiecoalitie heeft al 120 bewonersinitiatieven en gemeenten ondersteund. Elk van de partijen heeft specifieke kennis en kunde om je op weg te helpen. Contactpersoon: Mandy Schouws van Natuur en Milieufederatie Noord-Holland via m.schouws@mnh.nl.

Dorpscafé

Na een zeer geslaagde nieuwjaarsborrel op 1 januari hebben we alweer twee gezellige dorpscafés gehad met heerlijke maaltijden! Op zondag 16 april a.s. vindt vanaf 17.00 uur het volgende een dorpscafé plaats in Het Koggenhuis, Schardam 19.  Meer info via info@koggenhuis.nl. We hopen je/jullie binnenkort op een dorpscafés te ontmoeten. Vriendelijke groet, Het bestuur van de Stichting Dorpsbelangen Schardam, Jan Willem Tellegen, Marga Kuperus, Kasper Abcouwer, Alfons Jansen en Cas Zechner. [1] De Participatiecoalitie is een samenwerking tussen de Natuur en Milieufederaties, Energie Samen, LSA Bewoners, Buurkracht en HIER.