Nieuwsbrief 19 Augustus 2023

Beste Schardammers,

Hierbij een update van de ontwikkelingen rond camping de Eenhoorn.

• De vergunningaanvraag, die jullie vast gezien hebben, om de caravangrootte te veranderen van 35m2 zoals maximaal toegestaan in het bestemmingsplan naar 45m2 betekent ‘niet meer’ dan bestendiging van een situatie die al jaren bestaat maar nooit geformaliseerd is. Er is een brief van de gemeente Zeevang uit 1997 om in het bestemmingsplan de feitelijke al bestaande grootte van de caravans vast te leggen op 45m2. Veel caravans zijn al 45m2. Aanpassing van het bestemmingsplan is echter nooit gebeurd. De aanvraag nu is bedoeld om deze ooit al afgesproken situatie te formaliseren om bij de verkoop een realistisch beeld te hebben. Het betekent dus niet het realiseren van een mogelijkheid iets nieuws te doen, de indeling te veranderen etc.
  • Wij hebben op 10 augustus opnieuw met Tim gesproken. Hij verzekert ons dat hij de camping overdraagt aan een koper in exact de situatie waarin deze nu is. Er komen geen andere vergunningaanvragen. Als een nieuwe eigenaar iets wil – wat Tim zegt echt niet te weten of te kunnen inschatten – moet hij/zij van nul af beginnen. Er wordt nu dus niets veranderd, vooruitlopend op de verkoop.

Tim meent nog steeds niets meer te kunnen zeggen. We hebben goed duidelijk gemaakt dat de partij waarmee hij in overleg is er zelf goed aan doet zo snel mogelijk met ons te overleggen en dat dit ook in Tim’s eigen belang is. Misschien valt het allemaal mee, maar zolang wij niets weten vrezen wij het ergste en zullen we tegen alles bezwaar maken. De vergelijking met de bouw van de woning op de Burgerwoudweg begreep hij heel goed. Tim heeft beloofd te gaan praten en te benadrukken z.s.m. contact met ons op te nemen, maar kan uiteraard niets toezeggen.

Tim heeft ook toegezegd de hier genoemde zaken in een nieuwe brief aan ons en aan de campinggasten op te schrijven. Dit is nog niet gebeurd, vandaar nu even een korte update onzerzijds.

• Ondertussen betekent de aangevraagde wijziging van het bestemmingsplan dat het college van B&W hierover moet besluiten. Wij hebben inmiddels wethouder Dijkshoorn van alles op de hoogte gebracht en zullen hem en de portefeuillehouder Mariza Kes ook van de laatste ontwikkelingen op de hoogte brengen.
  • Een aantal campinggasten heeft inmiddels een vereniging opgericht om samen de camping te kopen. Tim heeft nog niet op hun aanbod gereageerd. Daar kunnen uiteraard talloze redenen voor zijn.
  • Dat Tim om persoonlijke redenen wil verkopen begrijpen we en respecteren we, maar we gaan ervan uit dat hij alles in het werk stelt om te bewerkstelligen dat de nieuwe partij zich zo spoedig als mogelijk kenbaar maakt.

Tot zover voor nu.

Met vriendelijke groet,

Het bestuur van de Stichting Dorpsbelangen Schardam,
Jan Willem Tellegen, Marga Kuperus, Kasper Abcouwer, Alfons Jansen en Cas Zechner.