Nieuwsbrief 29 oktober 2023

jaarvergadering/ hall of the Sessions of the First State Duma in the Tauride Palace, St Petersburg.

Beste Schardammers,

Op 16 september jl. hielden wij met circa 30 Schardammers onze eerste Jaarvergadering. Een vol programma met een terugblik vanaf de oprichting tot de zomer van 2023. En natuurlijk keken we vooruit. Er liggen immers nog een aantal zaken die aandacht vragen. In groepjes bespraken we wat er te doen is op het gebied van verkeer, natuur en energie(transitie). Ook was er gelegenheid totaal andere punten te agenderen.

Het was een leuke en constructieve bijeenkomst in een zeer positieve sfeer! Het uitgebreide verslag kunnen jullie vinden op de geheel vernieuwde website www.dorpsraadschardam.nl onder Over ons.

Voor het laagdrempelige contact tussen Schardammer over vraag, aanbod of een mededeling heeft Sanne de appgroep Schardammers aangemaakt. Neem vooral contact met haar op als je aan die groep wilt deelnemen.

Stand van zaken Camping de Eenhoorn

Op 17 oktober hebben wij samen met de Vereniging Camping de Eenhoorn een gesprek gevoerd met de wethouders Kes en Bootsman. Aanleiding voor het gesprek was de Vergunningsaanvraag van Tim Maas voor het vergroten van de stacaravans van 35 naar 45 m2. In onze ogen is deze aanvraag puur bedoeld om de nieuwe eigenaar op papier zekerheid te geven over de reeds lang bestaande 45 m2. Wij hebben steeds gezegd dat we de vergunning zullen aanvechten, zolang wij niet weten wie de nieuwe eigenaar is.

In dit gesprek werd duidelijk dat het bestuur, net als de betrokken ambtenaren, vindt dat zij de vergunning niet kunnen afwijzen. Omdat zij ook niet weten wie de koper is, stellen zij zich alsnog formeel cq. afwachtend op. Totdat er een aanvraag voor herontwikkeling binnenkomt, kunnen zij niets doen.

Komt die aanvraag er wel dan wordt die getoetst aan het bestemmingsplan en de bijbehorende regels en stukken. Vraag is of die documenten voldoende zijn om een ontwikkeling als de komst van een Roompot-achtig park mee te stuiten.

Wij denken van niet en de wethouders konden ons daarover ook geen zekerheid bieden.

Omdat wij niet willen blijven wachten op de volgende stap van de koper, zullen wij i.i.g.:

Zodra de vergunning wordt verleend, bezwaar aantekenen tegen de vergunning. Wij menen redenen te hebben om de vergunning af te wijzen. We zullen die op papier zetten en een concept bezwaar op de website zetten. Wie wil kan hiermee individueel een bezwaar indienen, voorzien van de eigen beweegredenen.

Wij hebben de burgemeester om een gesprek gevraagd om haar op de hoogte te stellen van onze twijfels en de ongerustheid onder de campinggasten en bewoners.

Omdat wij menen dat de op handen zijnde verkoop de leefbaarheid in ons dorp ernstig kan bedreigen.

Op veel plaatsen in Nederland is zichtbaar hoe het sociale verband van oude familiecampings en de goede samenwerking tussen camping en dorpsbewoners wordt verkwanseld om de kavels te verponden aan nieuwkomers met meer geld. De snelle uitbreiding van het aantal Roompot/Landal-vakantieparken (vaak ten koste van kostbare natuur) is hier een schokkend voorbeeld van. Arjan Lubach besteedde er op onlangs aandacht aan: https://youtu.be/LxDX7hSDhRs?si=JFLaAVBFcVKfnGk4

De kernvraag is/wordt of de gemeente bereid is alles te doen om te voorkomen dat een miljoenentransactie van enkele ondernemers tot onbeheersbare ruimtelijke, sociale en andere risico’s voor de leefbaarheid in ons dorp leidt.

Evaluatie voorrangsborden bij de sluisjes

De beloofde evaluatie samen met de politie en met input van de Schardammers is helaas vertraagd. Wij hebben pas onlangs een nieuwe wijkagent gekregen en hebben nog niet eens kennis hebben kunnen maken. Dat komt binnenkort. Vooruitlopend daarop willen we graag van jullie horen hoe jullie deze maatregel hebben ervaren.

Correspondentie adres: Schardam 17, 1476 NA Schardam, info@dorpsraadschardam.nl
Bank NL 51 INGB 0674886690, KvK nummer 863207972

De beloofde evaluatie samen met de politie en met input van de Schardammers is helaas vertraagd. Wij hebben pas onlangs een nieuwe wijkagent gekregen en hebben nog geen kennis met hem kunnen maken. Dat komt binnenkort. Vooruitlopend daarop willen we graag van jullie horen hoe jullie deze maatregel hebben ervaren.

Iedereen een enquêteformulier sturen is wellicht wat overdone, dus is onze vraag:

1. 1.  Hebben de borden verschil gemaakt voor jouw rijgedrag op de sluisjes?
    2.  Heb je ervaren dat anderen voorzichtiger reden/beter voorrang verleenden?
    3.  Ben je van mening dat de borden moeten blijven of niet.

Graag horen we jullie reacties voor 12 november a.s.

Locaties Openbare laadpalen

De gemeente Edam-Volendam wil graag weten op welke plaatsen de inwoners elektrische laadpalen zouden willen. De vraag neemt snel toe en om de plaatsing van een laadpaal in de toekomst sneller te laten verlopen, hebben zij naar technisch geschikte locaties gezocht. Deze locaties staan op de kaart die via deze link te bekijken is. Je kan als inwoners van de gemeente tot 22 december op de locaties reageren en indien gewenst andere locaties voorstellen. In Schardam is nog geen locatie opgenomen op de kaart, omdat bij veel woningen een eigen laadpaal kan worden geïnstalleerd. Maar dat betekent natuurlijk niet dat er geen behoefte aan een openbare laadpaal is…

Dorpscafé

Het volgende dorpscafé is op zondag 19 november vanaf 17.00 uur in Het Koggenhuis, Schardam 19. Het dorpscafé van 10 december vervalt, maar op 1 januari 2024 is iedereen weer van harte welkom op de Dorps Nieuwjaars borrel. Meer info via info@koggenhuis.nl.

We hopen je/jullie binnenkort op een dorpscafé te ontmoeten

Vriendelijke groet,

Het bestuur van de Stichting Dorpsbelangen Schardam,
Jan Willem Tellegen, Marga Kuperus, Kasper Abcouwer, Alfons Jansen en Cas Zechner.