Tweede Jaarverslag Stichting Dorpsbelangen Schardam
september 2023 – september 2024

Er is het afgelopen jaar veel gebeurd. Met 8 nieuwsbrieven en een bewonersbijeenkomst hebben we
jullie op de hoogte gehouden. Deze zijn op de website na te lezen, ik loop nu de belangrijkste zaken
door.

Camping de Eenhoorn
De ontwikkelingen rond de Eenhoorn hebben het afgelopen jaar een groot deel van onze tijd
opgeslokt. Vorige jaarvergadering vertelden we dat Tim Maas een vergunningsaanvraag voor het
vergroten van de standplaatsen van 35 naar 45 m2 had aangevraagd.
In oktober voeren wij daarover samen met de Vereniging De Eenhoorn (die de camping ook willen
kopen) een gesprek met de wethouders Kes en Bootsman. Zij vinden dat zij de vergunning niet
kunnen afwijzen of aanhouden en stellen zich -omdat zij ook niet weten wie de koper is- afwachtend
op. Wij zijn er echter niet gerust op dat het bestemmingsplan als zodanig voldoende is om mogelijk
negatieve -Roompot-achtige- ontwikkelingen tegen te houden. En de wethouders kunnen ons die
zekerheid ook niet bieden. Dus vragen we de burgemeester om een gesprek over de mogelijke
gevolgen voor de leefbaarheid in het dorp. Dat gesprek komt er helaas niet.
Als de vergunning eind oktober is verleend, schrijven we samen met de Vereniging een brief aan de
fractievoorzitters in de raad, die immers uiteindelijk de beslissing moeten goedkeuren. De VVD dient
in de raadsvergadering van 9 november met steun van GL en FvD een motie in, waarin behoud van
de camping in de huidige vorm wordt bepleit. Alle partijen in de raad delen onze zorg over de
leefbaarheid in het dorp. Ook zíj willen geen grootschalig vakantiepark in Schardam. Maar de
wethouder ontraadt de motie. Wel zegt zij toe te bekijken of er een zgn. Voorbereidingsbesluit kan
worden genomen en belooft ze dat als de nieuwe eigenaar plannen indient, deze eerst in de
gemeenteraad zullen worden behandeld. De motie wordt ingetrokken.
Over de geldigheid van een aantal belangrijke documenten, krijgen we geen helderheid. Daarom
dienen we een Wet Open Overheid-verzoek in en eind november -op de laatste mogelijke datum-
een bezwaarschrift tegen de vergunning. Ook herhalen we ons verzoek om een gesprek met de
burgemeester.
Tussen Kerst en Oud en Nieuw meldt wethouder Kes aan de raad dat een Voorbereidingsbesluit niet
nodig is: het huidige bestemmingsplan kan volgens haar alle ongewenste ontwikkelingen
tegenhouden. Over de handhaving van de wintersluiting of het verbod op verkoop per kavel, zaken
die in onze ogen cruciaal zijn, wordt geen woord gezegd.
We zijn er dan inmiddels achter gekomen wie de gedoodverfde kopers van de Camping zijn, namelijk
drie vastgoedondernemers, die bekend staan als ‘gewetenloze poenscheppers’. We sturen begin
januari opnieuw brief aan de fractievoorzitters. Zeven kantjes met informatie, die onze zorgen en
twijfels onderbouwen. Men is er blij mee, maar het leidt niet tot vragen aan het college.

Eind januari vindt de hoorzitting over de vergunning van de Eenhoorn plaats. Behalve de Dorpsraad
en Vereniging De Eenhoorn hebben 16 bewoners individueel bezwaar gemaakt tegen de vergunning.
Iedereen komt uitgebreid aan het woord en de commissie stelt kritische vragen aan de
gemeenteadvocaat. Toch krijgen we op 19 maart het teleurstellende bericht dat geen van de
bewoners ontvankelijk zijn bevonden. Het bezwaar van de Vereniging en de Dorpsraad wordt
behandeld, maar ongegrond verklaard.
In juni wordt duidelijk dat de drie projectontwikkelaars die de camping zouden willen kopen, zich
hebben teruggetrokken. De Vereniging is in gesprek met Tim, maar tot op heden is de camping nog
steeds niet verkocht.

Gemeente Edam-Volendam
De contacten met de gemeente zijn het afgelopen jaar niet gemakkelijk geweest. Met name wat
betreft onze zorgen over de toekomst van camping De Eenhoorn voelen we ons niet gehoord. Over
andere inhoudelijke onderwerpen, zoals Toerisme en Waterfrontontwikkelingen is de communicatie
zo goed als stilgevallen.
Wel krijgen we op 18 december een brief dat de beslistermijn over onze subsidieaanvraag voor 2024
met zes weken is verlengd, omdat wij vanwege ons standpunt over de camping onze activiteiten niet
zouden kunnen uitvoeren. Een paar dagen later krijgen we een uitnodiging voor een gesprek met
wethouder Dijkshoorn en twee ambtenaren over onze status als dorpsraad. Ook wordt gemeld dat
het gesprek met de burgemeester over de toekomst van de camping niet doorgaat, omdat er geen
nieuwe ontwikkelingen zouden zijn.
Het gesprek op 11 januari verloopt bizar. Over de camping mag niet worden gesproken, wel wordt
ons bezwaar een rechtszaak genoemd en wordt gevraagd of we daar een persoonlijk bezwaar van
willen maken i.p.v. een bezwaar van de Dorpsraad. Wij snappen het verschil niet en gaan daar dan
ook niet op in. Pas als wij vragen stellen over de winteropenstelling laat men weten vanwege ons
ingediende bezwaarschrift niet meer met ons over de inhoud te kunnen praten.
Op 26 januari krijgen we een afwijzing van de subsidieaanvraag, omdat wij niet langer een
verbindende schakel tussen gemeente en bewoners zouden zijn. Raadsleden benaderen, vragen
stellen via de Wet Open Overheid en bezwaar maken mogen we niet, dat verstoort de relatie met de
gemeente.
In maart hebben we er een extra bewonersbijeenkomst aan gewijd. Daar krijgen we brede steun
voor onze opstelling. Het bezwaarschrift dat wij indienen tegen de subsidie intrekking, wordt door 70
% van de bewoners gesteund. Dat heeft zeker geholpen tijdens de hoorzitting van de onafhankelijke
bezwaarcommissie die 10 april plaatsvindt. De commissie twijfelt niet aan de manier waarop wij onze
activiteiten uitvoeren en stelt de gemeente uitdrukkelijk de vraag of het echt zo is dat wij de
gesubsidieerde activiteiten niet kunnen uitvoeren, omdat de relatie verstoord is. Het antwoord blijft
vaag.
Na wederom een verlenging van de beslistermijn met zes weken, krijgen we op 11 juli een brief met
de boodschap dat ons bezwaar gegrond is en de subsidie voor 2024 alsnog wordt verstrekt.
Maar … we krijgen ook een tweede brief waarin staat dat het college overweegt onze status als
Dorpsraad in te trekken. Wij zouden ons te veel als actiegroep opstellen en daarom onze rol als
intermediair tussen gemeente en bewoners niet goed kunnen spelen. Na de zomervakantie worden
we uitgenodigd voor een gesprek met de burgemeester en wethouder Dijkshoorn. In de brief van de gemeente staan verschillende ongerijmdheden en in onze ogen onnodig scherpe woorden, maar we
besluiten toch op de uitnodiging in te gaan.
Het gesprek vindt op 22 augustus plaats. We nemen Hilda Raasing, de onafhankelijke voorzitter van
het GDO mee; de uitkomst is immers voor alle dorps- en wijkraden van belang. Het gesprek verloopt
in een prettige sfeer. Begrip voor elkaars opstelling en handelswijze staat centraal. We spreken af
dat de nadere uitwerking van de rol van de dorpsraden de komende maand in het GDO zal
plaatsvinden evenals de invulling van de term ‘verbindende schakel’. We verwachten binnenkort
bericht te krijgen over onze status.

Het Gemeenschappelijk Dorpsraden Overleg
In het Gemeenschappelijk Dorpsraden Overleg (GDO) met de gemeente vindt dan al een jaar
intensieve discussie plaats over het nieuwe Participatiebeleid, waarin de dorpsraden een sleutelrol
moeten gaan spelen. Ook het convenant met de gemeente wordt geëvalueerd en moet aan het
nieuwe beleid worden aangepast. De uitwerking van de wederzijdse rechten en plichten, stuit nog
vaak op onenigheden. Als gezegd zal dit de komende maand beslecht moeten worden, want op 1
januari 2025 moet het beleid in werking treden. We hebben er vertrouwen in dat we daar met elkaar
uitkomen.
Het GDO heeft begin juni een brief gestuurd naar het ministerie van EZ met het verzoek om de
concessie aan de NAM om in Middelie naar gas te boren niet te verlengen. Inmiddels is duidelijk dat
alle bezwaren door het ministerie van EZ zijn verworpen en de boringen doorgaan.
Voor de zomervakantie heeft de gemeente de jaarlijkse Kadernota opgesteld, waarin een groot
aantal bezuinigingsvoorstellen staan. Het GDO heeft daarop gereageerd met name op de
voorgestelde sluiting van de afvalstraat Oosthuizen, bezuinigingen op groen, wegen en
seniorenvoorzieningen. De discussie over de sluiting van de afvalstraat is inmiddels uitgesteld in
afwachting van een helder afvalstoffenbeleid.
We gaan er nog steeds van uit dat per 1/1/25 de wegen overgaan van het HHNK naar de gemeente.
Ook de uitwerking van verschillende onderwerpen uit de Omgevingsvisie en het Verkeersplan komen
regelmatig aan de orde.

Provincie Noord-Holland
Herinrichting van de Kogen
Vorig jaar melden wij dat er dank dankzij een gift die de Volgelbescherming van de Postcodeloterij
heeft gekregen onderzoek zal worden gedaan naar de bestaande situatie (qua vegetatie en
bodemleven). Dat onderzoek van RAVON en CLM loopt nog.
Ook Rijkswaterstaat maakt plannen voor de herinrichting van de Kogen. Samen met Staatsbosbeheer
en Natuurmonumenten doen zij onderzoek naar de ontwikkeling van de hele Markermeer-kust. Het
gaat met name om het stimuleren van paai- en opgroeiplaatsen voor vis. Het Rijk heeft daarvoor 20
miljoen uitgetrokken. Alle Kogen in Schardam staan op de lijst als potentiele paaiplaatsen (behalve
de Schardammerkoog). Er komt nog een uitgebreide informatieronde. Dan zal ook helder moeten
worden wat de rol van de provincie is.
Plannen om de Bruggen in de N247 te vervangen. We hebben de provincie laten weten dat wij graag
willen participeren in dat project.

Alliantie Markermeerdijken
Afsluiting IJsselmeerdijk tussen Schardam en Hoorn is gelukkig sinds begin van het jaar opgeheven.
Vanaf mei is het beheer van de dijk in Schardam teruggeven aan het HNNK. Wel zal de Alliantie het
kruispunt Schardam/Westerkoogsdijk begin volgend jaar opnieuw inrichten, op het moment dat de
dijk en de fundering van de nieuwe weg gereed is. Vanaf het zwembad bij Warder tot Edam is de dijk
nog tot en met november afgesloten.

Glasvezel
Een ander discussie punt met de Alliantie en gemeente is de aansluiting van de woningen aan de
Laag Schardammerweg en IJsselmeerdijk op de glasvezelkabel. Jan Willem vertelt er zo dadelijk over.

Hoogheemraadschap Hollands Noorder Kwartier (HHNK)
Verkeersmaatregelen
Het Experiment met de verkeersborden bij de sluisjes was in september vorig jaar net gestart. De
beloofde evaluatie samen met de politie en met input van de Schardammers is helaas bij goede
bedoelingen gebleven. De nieuwe wijkagent heeft andere zaken aan zijn hoofd. We hebben daarom
via de nieuwbrief aan de bewoners gevraagd hoe zij de maatregel hebben ervaren. Er zijn slechts vier
reacties binnengekomen op onze vragen hoe de voorrangsborden bij de sluisjes bevallen. Twee
daarvan zien de borden als een bijdrage aan de verkeersveiligheid, de beide anderen niet. Zij zien ze
liever uit beeld verdwijnen. Gezien de geringe belangstelling en het feit dat de borden al zijn
weggehaald door HHNK, hebben we besloten de situatie zo te laten.

Onderhoud wegen
Het onderhoud aan de wegen door het dorp is na veel aandringen in april eindelijk ter hand
genomen. Er zijn op drie plaatsen (al dan niet optische) verhogingen aangelegd, om de snelheid van
het verkeer af te remmen. Daarnaast moeten de versmalling bij de plantenbakken en de komgrens
ervoor zorgen dat auto’s op elkaar moeten wachten.
De afwateringsgoten langs de weg staan nog steeds ter discussie. Er wordt nu berm onderzoek
gedaan en er wordt gekeken waar en hoe het water kan worden afgevoerd. Als er sprake is van
wateroverlast is, wil het HHNK daar dat graag foto’s van worden gemaakt.
Het HHNK is bezig de laatste losse eindjes met de aannemer op te lossen. We horen jullie
bevindingen graag bij het volgende agenda punt.

2024-09-07 Marga Kuperus